Zásady saunovania

PÔSOBENIE SAUNOVÉHO KÚPEĽA

Saunovanie má na organizmus pozitívne účinky vplyvom striedania tepla a chladu. Vplyvom vysokej teploty dochádza predovšetkým k značnému prekrveniu kože, podkožia a svalov, pričom sa z tela vyplavujú toxíny. Teplota vo vnútri tela stúpne cca o 1°C , teplota v pokožke o cca 10°C, každú minútu v saune stratíme 20- 30 g potu. Pri potení sa zrýchľuje tep, po ochladení sa opäť upravuje. Pravidelným saunovaním sa posilňuje odolnosť voči stresovej záťaži ako aj obranyschopnosť organizmu. Pôsobí tiež ako prevencia proti bolestiam hlavy. Pre posilnenie imunitného systému sa odporúčajú jeden až dva saunové kúpele za týždeň. Saunu môže navštíviť aj tehotná žena bez komplikácií počas tehotenstva.

Výhody saunovania:

  • Telo sa zbavuje odpadových látok
  • Saunovanie zabezpečí dobré prekrvenie mozgu, končatín, kože
  • Prudkým zahrievaním a následným schladením sa rozširujú a zužujú cievy, čím sa stávajú elastickejšie
  • Saunovanie po veľkej námahe telo zbavuje únavy
  • Prehriatie organizmu môže zlepšovať pohyblivosť svalstva a kĺbov, prípadne znižovať bolesti
  • Pôsobí preventívne proti chorobám z nachladnutia
  • Zlepšuje stav pokožky, jej bariérnu funkciu a tvorbu nových buniek
  • Môže pôsobiť preventívne aj proti migréne
  • Pravidelnou návštevou sa spomaľuje starnutie organizmu

Saunovanie sa neodporúča:

  • Ľuďom s vysokým krvným tlakom, srdcovými ťažkosťami, kožnými a respiračnými chorobami, s nádchou, chrípkou, alergikom, pri ťažkých postihnutiach orgánov a tiež po požití alkoholu

Pravidlá správneho saunovania

  1. Do sauny nechoďte hladný ale ani prejedený.
  2. Pred saunou sa dôkladne osprchujte a osušte, pretože suchá pokožka sa lepšie potí.
  3. Do sauny vstupujte nahý, zabalený v plachte.
  4. Vyberte si miesto na saunovanie. Na najvyššej lavici je najteplejšie.
  5. V saune si plachtu položte na lavicu a ľahnite si na ňu. Keď sedíte, vyložte si nohy na lavicu, aby bolo celé telo v jednej teplotnej úrovni a organizmus sa tak prehrieval rovnomerne. Posledné 2 minúty sa posaďte, aby sa krv náhle nenahrnula do nôh.
  6. V saune dýchajte pozvoľna, zbytočne sa nepohybujte a nerozprávajte.
  7. Dĺžku pobytu v saune si určíte podľa svojho pocitu. Vo fínskej saune je to zvyčajne 8- 15 minút. U detí sa pobyt skracuje na 5 minút. V parnej saune sa odporúča pobudnúť 15- 40 minút.
  8. Po vyjdení zo sauny sa vždy osprchujte, aby ste zo seba zmyli pot. Ochladzovanie začnite od nôh. Dôležité je ochladenie zátylku. Potom môžete vojsť ešte do ochladzovacej kade, kým sa nedostaví pocit chladu. Ideálne je pobudnúť chvíľku vonku, na čerstvom vzduchu. Osoby s vysokým krvným tlakom by sa nemali ochladzovať v kadi s vodou.
  9. Po ochladení nasleduje oddych. Aspoň taký dlhý, aký bol Váš pobyt v saune.
  10. Celý cyklus opakujte trikrát. Po poslednom saunovaní sa už neumývajte mydlom. V parnej saune sa cyklus neopakuje.
  11. Pred aj po saunovaní je nevyhnutné dopĺňať tekutiny.
  12. Ak pociťujete nevoľnosť, zo sauny ihneď odíďte.
  13. Po návšteve sauny nevykonávajte žiadnu fyzickú aktivitu, najlepší je spánok.

Zobraziť všetky Wellness možnosti